نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید
وزیر بهداشت در پنجمین کنگره شهدای داروسازی و سلامت؛

تحریم‌های دوران کرونا ناجوانمردانه است/ ایران تنها تولیدکننده واکسن کرونا در منطقه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که تحریم‌های دوران کرونا ناجوانمردانه بود، گفت: ایران تنها تولیدکننده واکسن کرونا در منطقه است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در پنجمین کنگره شهدای داروسازی اظهار کرد: در حال حاضر با مشکل تحریف تاریخ توسط دشمنان روبرو هستیم؛ امروز این کنگره نمادی از تاریخ شهدای مدافع سلامت است.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های تاریخ، حضور مدافعان سلامت در ایام کرونا و دوران دفاع مقدس بوده است. اگر بخواهیم بدانیم در انقلاب چه دستاوردهایی داشته‌ایم یکی از پرافتخارترین بخش‌ها، حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت  ادامه داد: پیش از انقلاب پزشکان لیسانسه هندی و پاکستانی مردم را باکیفیت پایین درمان می‌کردند و وابستگی صد درصدی به غربی‌ها داشتیم و برای درمان بیماران را به کشورهای خارجی اعزام می‌کردیم اما الان در همه رشته‌ها پزشک داریم و در قله موفقیت قرار داریم.

عین‌اللهی گفت: در هیچ‌یک از دانشکده‌های پزشکی به کسی نیاموخته بودند که چگونه باید جانبازان شیمیایی را درمان کنند اما امروزه مقالات قابل استناد در رابطه با درمان‌های شیمیایی، مربوط به جمهوری اسلامی ایران و نتیجه تجارب پزشکان در درمان بیماران است.

وی با بیان این‌که ویروس کرونا در همه جای جهان یکسان بود، بیان کرد: زمانی که ویروس کرونا در کشور ایجاد شد تحریم‌ها برداشته نشد که یک ناجوانمردی بزرگ در تاریخ بود. علیرغم اینکه ایران در دولت قبلی به کوواکس پول پرداخت، واکسن وارد کشور نشد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، 15 میلیون دوز واکسن آن هم عمدتا به کادر درمان تزریق شد اما با آغاز به کار دولت، شاهد سیل واردات واکسن کرونا بودیم و واکسیناسیون شبانه‌روزی و خودرویی راه‌اندازی شد و در هفته 8 میلیون و 600 هزار دوز یعنی معادل جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، واکسن به مردم تزریق شد. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا تا آذر 1400، تعداد 122 هزار مورد بود اما از آذر 1400 تاکنون 20 هزار مرگ و میر کرونایی داشته‌ایم.

عین‌اللهی با اشاره به تولید 6 نوع واکسن کرونا در کشور یادآور شد: در سازمان جهانی بهداشت تایید شد که جمهوری اسلامی ایران کشور موفق منطقه در مدیریت کرونا و تنها کشور تولیدکننده واکسن کرونا در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها کادر سلامت از بیماران فرار می‌کردند اما در ایران به همه بیماران رسیدگی شد و نزدیک به 300 نفر مدافع سلامت به شهادت رسیدند.

وزیر بهداشت با اشاره به این‌که در سال گذشته رشد 43 درصدی در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت داشته‌ایم، تاکید کرد: باید ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود تا تولید این محصولات تسهیل شود. همچنین باید دیپلماسی سلامت و ارتباط با کشورهای دیگر در حوزه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، عملیاتی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *