نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

پنجمین دوره کنگره شهدای داروساز برگزار می شود

رییس کنگره شهدای داروسازی از برگزاری پنجمین دوره کنگره شهدای داروساز در یکم اسفندماه سال جاری خبر داد.

نصرالله فتحیان، رییس کنگره شهدای داروساز، عصر امروز در نشست خبری این کنگره ضمن گرامیداشت دهه فجر گفت: ملت ایران یک‌بار دیگر با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن پایبندی خود را به آرمان های انقلاب اسلامی اعلام کردند و مجدد دشمنان قسم خورده خود را ناامید ساختند.

وی با بیان اینکه دشمنان بدانند که ملت ایران در مواقع حساس عظمت خود را به رخ خواهند کشید، ادامه داد: در جنگ تحمیلی جامعه پزشکی ما خوش درخشید و با فرمان امام در نزدیک ترین نقاط خط مقدم حضور داشتند. بیش از ۶۰ هزار نفر از جامعه پزشکی ما اعم از پزشک و پرستار در بیمارستان‌های صحرایی، اورژانس‌ها و… جنگ تحمیلی حضور داشتند و رزمندگان اسلام و مردم خدمت می‌کردند. جامعه پزشکی یکپارچه پشت جوانان مدافع کشور ایستادند.

فتحیان گفت: مجهزترین و تمیزترین بیمارستان‌ها در خط مقدم بود، در جنگ تحمیلی رکورد رساندن فرد مجروح به دکتر متخصص در ایران شکسته شد. رکوردی که در آن زمان یک ساعت بود که در جنگ تحمیلی ما کمتر از نیم ساعت به طول می‌انجامید.

وی با اشاره به حملات گسترده شیمیایی در جنگ تحمیلی گفت: افرادی که امروز مدعی حقوق بشر هستند همانند آلمان مواد شیمیایی را به عراق می‌دادند، در زمان کوتاه داروهای لازم برای این مواد شیمیایی تولید شد و صنعت دارویی ما در آن زمان درخشید‌.

فتحیان با اشاره به اینکه ۱۰ نفر از داروسازان برجسته دنیا، بانوان ایرانی هستند، اظهار کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا بخش های مختلف کشور آزمایش شدند، یکی از این بخش ها جامعه پزشکی بود. داروهای مورد نیاز برای مبتلایان به کرونا به ایران فروخته نمی‌شد و یا چندین برابر قیمت به ایران فروخته می‌شد که ما توانستیم دارو، ماسک، تجهیزات پزشکی و دیگر نیازها را خود تولید کنیم.

وی در خصوص پنجمین دوره کنگره شهدای داروساز اظهار کرد: این کنگره با مشارکت سازمان غذا و دارو اول اسفند ماه برگزار می‌شود. براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۷ نفر دانشجو و ۵ داروساز از شهدای جنگ تحمیلی هستند.

فتحیان اظهار کرد: باید نقش داروسازان در  جنگ تحمیلی و مبارزه با کرونا احصا شود. بیش از ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور توسط داروسازان داخلی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۷۴ شهید در حوزه سلامت در زمان شیوع ویروس کرونا به شهادت رسیدند، گفت: این افراد در زمان شیوع ویروس کرونا به شهادت رسیدند‌. در آغاز شیوع ویروس ماسک نداشتیم. از کشور انگلیس ماسک خریداری کردیم اما در فرودگاه این کشور باقی ماند و اجازه ندادند به دست ما برسد. بیش از ۳ هزار نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

در ادامه این نشست‌، اکبر برندگی مدیرعامل شرکت گروه دارویی برکت اظهار کرد:سال های انقلاب و دفاع مقدس حدود ۲۰ درصد از داروهای کشور توسط خودمان تولید می شد اما امروز بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم.  در زمان شیوع کرونا، ما شک نداشتیم که به کشور ما واکسن نمی دادند و این موضوع را شاهد بودیم‌، پس از ساخت واکسن کرونا توسط ایران واردات واکسن به داخل کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: ما برای پزشکان ماسک خریداری کرده بودیم اما در پرواز غارت کردند و اجازه ندادند به دست پزشکان برسانیم، ما در ۲۱ روز در ستاد برکت تولید کردیم و مورد استفاده همه مردم قرار گرفت. در زمان تست انسانی واکسن نگرانی زیادی داشتیم، اما خداروشکر موفق آمیز بود.

این مقام مسئول گفت: دانش وجود دارد و دیگر ما از این جهت تهدید نمی شویم، به زودی خبرهای خوبی را در حوزه دارویی از گروه دارویی برکت خواهید شنید. اگر دوباره ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کند ما می توانیم واکسن تولید کنیم ما دیگر از ناحیه شیوع ویروس در کشور تهدید نمی‌شویم. و این جز افتخارات ما است.

برندگی با اشاره به نقش بانوان در داروسازی بیان کرد: امسال سعی می کنیم ‌که کنگره متفاوتی برگزار کنیم ما در پنجمین کنگره شهدای داروسازی و سلامت متفاوت از سال های قبل عمل خواهیم کرد، از خانم هایی که رتبه علمی بالا دارند تجلیل خواهیم کرد و به نقش خانم ها در حوزه سلامت اشاره می کنیم و امیدواریم بتوانیم مراسمی در شأن شهدا برگزار کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *